Myofasial Ağrı Sendromu

Miyofasiyal ağrı sendromu; (bölgesel ağrı sendromu – kulunç – tetik nokta) bir başka deyişle bölgesel ağrı sendromu genellikle 20-50 yaş grubunu, özellikle de ofis çalışanlarını hedef alıyor. Kötü çalışma koşulları ile çalışma şartlarına uygun ergonominin olmaması ve cep telefonu kullanımının artması, miyofasiyal ağrı sendromunun en önemli nedenlerini oluşturuyor.

Örneğin; masa başında uzun süre çalışmak, bilgisayar kullanmak, telefonu baş ile boyun arasında sıkıştırarak konuşmak, duruş bozuklukları, stres, ağır yük taşımak, uzun süre ayakta kalmak miyofasiyal ağrı sendromunu tetikleyebiliyor. Üstelik bilgisayar, laptop ile cep telefonu nedeniyle oluşan duruş bozukluklarının ve stres düzeyinin artmasına bağlı olarak miyofasiyal ağrı sendromu son yıllarda giderek daha sık görülüyor.

Eklem dışı romatizma grubunda yer alan miyofasiyal ağrı sendromu kaslarda veya fasyalarda gelişen gergin bantlardaki tetik noktalardan kaynaklanıyor. Miyofasiyal ağrı sendromu genellikle bel, boyun ve sırt bölgesinde görülse de aslında kas olan her yerde görülür. Trigger point, diğer adıyla tetik nokta (kulunç) kas fibrillerinin normal fonksiyonel ilişkisinin bozulduğu alandaki hassasiyetin bölgesel bir dağılım karakterinde olduğu ağrılı kas alanıdır. Tetik noktalar, kası zayıf ve gergin hale getirerek etkiler. Bulundukları kas grubunda güçlü kasılmalara neden olur. Devamlı kasılma halinde olan kaslar kemiklere de baskı uygulayarak komşu eklemlerde de bu belirtilerin ortaya çıkmasına neden olur ve komşu bölgenin kan dolaşımını bozar. Dolaşımdaki oksijenin ve metabolizmanın ihtiyaç duyduğu besinlerin azalması ve metabolik artıkların yığılmaya başlaması nedeniyle kişi ağrı sürecine girer. Kaslarda ağrı ile ağrıya eşlik eden spazm, batma, uyuşma, karıncalanma, çekilmenin yanı sıra eklem hareket açıklığında kısıtlılık, tutukluk ve yorgunluk gibi birçok yakınmalarla seyrediyor. Bu yakınmalara terleme ile üşüme de eklenebiliyor. Belirtiler tutulan kas grubuna ve ağrının yansıdığı bölgeye göre değişiyor. Örneğin; kalp ağrısı gelişebiliyor, bel veya boyun fıtığı gibi klinik bulgular görülebiliyor.

Myofasial Ağrı Sendromu Tanısı

Miyofasiyal ağrı sendromun da tanı koydurucu bir laboratuar veya görüntüleme tekniği yoktur. Ayrıcı tanıda diğer hastalıklar ekarte edildikten sonra klinik muayene ile tanıya gidilir. MAS tanısı için beş major ve en az bir minör kriter gereklidir.

Majör Kriterler:

• Bölgesel ağrı şikayeti
  • Tetik noktadan belirli bir alana yansıyan ağrı ve duysal değişiklik
  • Erişilebilen kaslarda ele gelen gergin band
  • Gergin band boyunca bir noktada aşırı hassasiyet
  • Ölçülebilen hareket açıklığının azalması

Minör Kriterler:

• Tetik noktanın basınçlı bastırılması ile ağrı olması
  • Gergin banttaki duyarlı noktanın bastırılması ve iğneleme ile bölgesel seğirme yanıtı
  • Duyarlı noktanın enjeksiyonu veya kasın gerilmesi ile ağrının azalması

Myofasial Ağrı Sendromu Tedavisi

Ağrının giderilmesi için; sıcak-soğuk tedavileri, fizik tedavi ajanları, tetik nokta enjeksiyonları, kuru iğne tedavisi, nöralterapi, germe-gevşeme egzersizleri, ozon terapi ve manuel terapi seçeneklerinden hastaya uygun olanlar seçilerek tedavi edilir.

Öneriler

• Bilgisayar kullanırken oturma ve vücut pozisyonunuza dikkat edin.
  • İşyerinde çalışma koşullarınızı düzenleyin.
  • Ergonomik cihazlar ve eşyalar kullanın.
  • Dinlenmeye yeterli süre ayırın.
  • Kaslarınıza çok fazla yüklenmeyin, aşırı spor yapmayın.
  • Fazla yorulmamaya dikkat edin.
  • Stresten mümkün olduğunca kaçının.
  • Özellikle aerobik ve germe-gevşeme egzersizleri yapmaya özen gösterin.
  • Beslenmenize dikkat edin. Sağlıklı beslenmek, yeterli demir ile D vitamini almak ve alkali gıdalar tüketmek, bağ dokusu sağlığının düzenlenmesine yardımcı olacağı için önem taşıyor.